مقایسه ورق استیل با آلومینیوم

مقایسه ورق استیل با آلومینیوم

در مقایسه ورق استیل با آلومینیوم باید گفت که تفاوت‌های این دو بسیار زیاد است و همین امر باعث شده تا تشخیص آلومینیوم از استیل چندان سخت نباشد. هرچند این دو آلیاژ در برخی موارد دارای ویژگی‌های مشابهی هستند اما می‌توان گفت که تفاوت‌های آنها بسیار بیشتر است. آلیاژهای آلومینیوم دارای خواصی هستند که در شرایط خاص می‌توان از آنها به جای ورق فولاد  ضد زنگ یا استنلس استیل استفاده کرد. هر دوی این ورق‌ ها از متریال‌های پرکاربرد در صنایع مختلف بوده و می‌توانند گاهی به جای هم مورد استفاده قرار گیرند. آلومینیوم از متریال‌هایی با وزن سبک بوده، استقامت بالایی در برابر خوردگی دارد و همچنین قیمت آن در مقایسه با استیل ضد زنگ کمتر است. در این مقاله قصد داریم به مقایسه بیشتر ورق استیل با آلومینیوم بپردازیم.

مقایسه ورق استیل با آلومینیوم از نظر ترکیبات شیمیایی

ورق آلومینیوم از نظر ماهیت و ترکیبات شیمیایی در شمار فلزات غیر آهنی قرار گرفته و بخش بالایی از ترکیبات شیمیایی آن تشکیل شده از آلومینیوم است. اما ورق استیل بر پایه آهن بوده و جزو آلیاژ آهنی محسوب شده که عناصر تشکیل دهنده آن را اغلب آهن شامل می‌شود. بنابراین در مقایسه ورق استیل با آلومینیوم می‌توان به تفاوت آنها از نظر دسته‌بندی در گروه فلزات آهنی و غیر آهنی اشاره کرد.

استنلس استیل دارای ترکیباتی مانند کربن، آهن، کروم و نیکل است در صورتی که آلومینیوم از جمله فلزات خالص همراه با عدد اتمی ۱۳ می‌باشد. علاوه بر این استیل از مقاومت بالاتری در برابر اکسیداسیون و خوردگی برخوردار بوده، در صورتی که آلومینیوم رسانای حرارتی بالاتر و وزن سبک‌تری دارد.

بررسی ورق استیل با آلومینیوم از لحاظ خواص مکانیکی

هر آلیاژی دارای خواص مکانیکی منحصر به فردی است. ورق استیل از آلومینیوم مقاوم‌تر بوده و در برابر مواردی مانند تغییر شکل، گرما، تاب خوردگی، خمش و تنش از استقامت بیشتری برخوردار است. این در حالی است که ورق های آلومینیوم دارای انعطاف پذیری بالاتری بوده و قابلیت پارگی، خراش و خمش دارند و از نظر خواص مکانیکی در مقایسه با استیل ضعیف‌تر هستند.

بررسی ورق استیل با آلومینیوم از نظر وزن


مقایسه از نظر ظاهر

در مقایسه ورق استیل با آلومینیوم از نظر ظاهری نیز می‌توان گفت که آلومینیوم بافتی کدر و رنگی خاکستری دارد، اما استیل ضد زنگ دارای سطحی براق بوده و رنگ آن متمایل به نقره‌ای است.

مقایسه از نظر وزن

به طور کلی آلومینیوم از وزن سبک‌تری نسبت به استیل برخوردار بوده و چگالی کمتری دارد. بر همین اساس استیل از قابلیت انعطاف پذیری کمتری در برابر نیروهای وارد شده و گرما برخوردار بوده و مقاومت بیشتری را در این خصوص از خود نشان می‌دهد. همچنین از دیگر تفاوت‌های برجسته ورق آلومینیوم و استیل می‌توان به خاصیت چکش خواری آن اشاره کرد. بر همین اساس می‌توان از آلومینیوم در بسیاری از صنایع و ساخت و سازهای پیچیده استفاده کرد.

مقایسه از لحاظ روش تولید

یکی از تفاوت‌های بسیار مهم ورق آلومینیوم و استیل به روش تولید آنها می‌گردد. برای ساخت آلومینیوم از دو روش بهره گرفته می‌شود که عبارتند از:

  • فرایند بایر به منظور پالایش سنگ معدن بوکسیت و تولید اکسید آلومینیوم
  • فرایند هال هروولت به منظور ذوب اکسید آلومینیوم و در نتیجه تولید آلومینیوم خالص

ورق استیل یا فولاد ضد زنگ نیز از ترکیب سنگ آهن شامل اکسیژن آهن و دیگر مواد معدنی تولید می‌شود. روش تولید این آلیاژ نیز بر طبق دو فرایند متفاوت کوره قوس الکتریکی و کوره اکسیژن اولیه است.

مقایسه از نظر استقامت در مقابل خوردگی

در مقایسه ورق استیل با آلومینیوم از نظر خوردگی باید گفت که آلومینیوم متشکل از یک لایه اکسید موثر و نازک بوده که از آن در مقابل خوردگی حفاظت کرده و از اکسیداسیون آن جلوگیری می‌کند. با این حال در برخی محیط‌های آب شور یا اسیدی امکان آسیب پذیری این آلیاژ و مشاهده عملکردی متفاوت از آن وجود دارد.

استیل نیز متشکل از مقادیر بالای کروم بوده و بر همین اساس استقامت بالایی در مقابل خوردگی داشته و دچار زنگ زدگی نمی‌ شود.

بررسی قابلیت جوشکاری آلومینیوم و استیل

نحوه جوشکاری ورق آلومینیوم و استیل با یکدیگر متفاوت بوده و هر یک نیاز به تخصص و مهارت خاصی دارند. استیل گرما را کم کم در قطعه پخش کرده، در صورتی که آلومینیوم گرما و حرارت را سریعاً جذب کرده و آن را به سرتاسر قطعه می‌ رساند.

بررسی قابلیت بازیافت استیل و آلومینیوم

ورق آلومینیوم ماندگاری کمتری نسبت به استیل داشته و بعد از مدتی استفاده در دوره تقریباً ۱۰ ساله بسیاری از خواص خود را از دست می‌دهد. در صورتی ورق استیل از طول عمر و ماندگاری بیشتری برخوردار بوده و می‌توان آن را بعد از سال‌های طولانی استفاده مجدداً بازیافت کرد.

بررسی از لحاظ خواص رسانایی الکتریکی

در مقایسه استیل با آلومینیوم باید گفت که استیل از رسانایی ضعیفی برخوردار بوده، در صورتی که آلومینیوم یک هادی الکتریسیته بسیار قوی است. بر همین اساس از آلومینیوم برای تولید انواع کابل برق بهره گرفته می‌شود

به این مقاله امتیاز دهید
تیم تولید محتوا