تراشکاری چیست و معرفی انواع تراشکاری

تراشکاری چیست

تراشکاری از جمله ابتدایی ترین مراحل ماشین کاری است و آشنایی با این که تراشکاری چیست و فرآیند مربوط به آن اهمیت زیادی دارد. قطعه کار یا همان ماده اولیه در این فرآیند چرخش داده شده و وسیله ای برنده و تیز با حرکت خطی شروع به بریدن سطح آن می کند. همین باعث ساخته شدن قطعه نهایی می شود. عملیات تراشکاری خود انواعی داشته و با توجه به نیاز افراد در هر صنعت انجام می شود که بد نیست شناخت کافی در موردشان داشته باشیم.

تراشکاری چیست؟

ابتدا بحثمان را با این موضوع آغاز می کنیم که تراشکاری چیست و چرا افراد در صنایع گوناگون باید آن را زیر نظر داشته باشند. تراشکاری به صورت کلی فرآیند براده برداری، شکل دهی و شیارزنی سطوح داخلی و خارجی اجسام فلزی و غیر فلزی با به کار بردن ابزارآلاتی خاص است و به فرد ماهر در این زمینه نیز اصطلاحا تراشکار گفته می شود.

این کار به وسیله ابزار تراش انجام شده که باید آن را روی قطعه مورد نظر اعمال کرد. در نتیجه، مواد اضافه حذف شده و شکل و ابعاد مورد نظر را پیدا می کند. پس با استفاده از ماشین تراش و با حرکت دو محور چرخشی و خطی می توان ابزار تراش را در تماس با قطعه قرار داد.

ماشین تراشکاری یکی از قدیمی ترین روش های فرم دادن قطعات بوده و به خاطر برخورداری از قابلیت های فراوان، امروزه به عنوان یکی از پرکاربردترین روش ها در هر صنعت شناخته می شود. تراشکاری در واقع هنر شکل دهی به فلزات است که قطعات و دستگاه های دستی و رایانه ای نیز در این امر به انسان ها کمک می کنند.

بررسی کاربردهای تراشکاری

تراشکاری به عنوان یکی از رایج ترین و مهم ترین مشاغل در صنایع امروزی شناخته می شود که استفاده های فراوان از آن، سبب تولید محصولات جدید شده است. از رایج ترین کاربردهای تراشکاری می توان این موارد را نام برد:

  • ساخت قطعات صنعتی
  • تهیه و ساخت ابزارآلات
  • ساخت انواع مجسمه های فلزی

 

انواع تراشکاری


انواع تراشکاری شامل چه مواردی هستند؟

در ادامه این که تراشکاری چیست، به انواع آن می رسیم که شناخت آن ها برای انتخاب دقیقشان اهمیت دارد. تراشکاری به طور کلی شامل سه دسته تراشکاری دستی، تراشکاری فرز و تراشکاری CNC می شود که در این بخش با خصوصیات هر یک از آن ها آشنا خواهیم شد:

1- تراشکاری دستی

عملیات تراشکاری می تواند به صورت دستی یا اتومات انجام شود. حالت سنتی آن در سال های قدیم به شکل دستی انجام می شد که البته امروزه هم آثار برخی از آن ها را شاهد هستیم. برای نتیجه گیری زودتر و با کمک فناوری از ماشین آلات پیشرفته ای استفاده می شود که کیفیت محصولات را هم افزایش می دهد.

2- تراشکاری فرز

اگر می خواهید بهتر بدانید که تراشکاری چیست، نوع دیگری از آن به نام فرز برای برداشتن براده و صیقلی کردن سطوح به کار می رود. برای این کار نیز از دستگاهی به نام ماشین فرز کمک می گیرند که با توجه به نوع قرارگیری تیغه آن به صورت افقی یا عمودی، در دو دسته فرز افقی و فرز عمودی در بازار یافت می شوند. برای تهیه هر کدام از آن ها با توجه به نیاز و نوع کارتان، حتما از راهنمایی های فردی متخصص کمک بگیرید.

 

 

3- تراشکاری CNC

دستگاه تراش سی ان سی از پرکاربردترین دستگاه ها در بخش های گوناگونی از صنعت به شمار می رود که ویژگی ها و قابلیت های متفاوتی را از خود نشان می دهد. این تراش نوعی فرآیند تولید است که میله های مواد در آن توسط یک حفره نگه داشته می شوند. در این بین ابزاری به قطعه داده می شود تا مواد را جدا سازد. در نتیجه شکل مورد نظر با استفاده از تراشکاری سی ان سی به وجود می آید.

با نگاهی به دستگاه مربوط به آن متوجه ساختاری برجک مانند می شویم که حرکت آن توسط نوار مواد خام صورت گرفته و مواد را حذف می کند. خوب است بدانید این نوع فرآیند به نام ماشین کاری تفریقی هم شناخته می شود، زیرا حذف مواد را در آن شاهد هستیم. در صورت دارا بودن هر دو قابلیت تنظیم و فرز در مرکز آن، چرخش نیز متوقف شده تا امکان آسیاب کردن از اشکال دیگر فراهم باشد.

تراشکاری بر مبنای کنترل عددی کامپیوتری یا همان سیستم تراش سی ان سی بوده که یک ابزار برش در مقابل یک قطعه در حال چرخش برای جداسازی مواد از هم قرار می گیرد. این عمل را مدیون تراش سی ان سی یا مرکز تراشکاری آن هستیم که در برش دادن موادی مانند چوب، فلزی و پلاستیک به خوبی عمل می کند.

سخن پایانی

در این مطلب به این اشاره شد که تراشکاری چیست و چه انواعی دارد. همانطور که متوجه شدید، تراشکاری یک فرایند دقیق برای برش و شکل دادن به قطعات مختلف است. این فرایند با استفاده از دستگاه های مختلفی انجام می شود و انواع متفاوتی هم دارد.

به این مقاله امتیاز دهید
تیم تولید محتوا