بازار جهانی لوله های استیل 2024

بازار جهانی لوله های استیل 2024

با در نظر گرفتن اوضاع اقتصادی کشور چین و کاهش میزان ساخت‌وساز در این کشور، زنجیره فولاد به‌صورت مستقیم تحت تأثیر رکود و ساخت‌وساز قرار گرفت و میزان تقاضا و مصرف جهانی فولاد کاهش پیدا کرد. با توجه به آمار موجود در بازارهای جهانی، چین به‌عنوان بزرگ‌ترین مصرف کننده فولاد در دنیا شناخته می‌شود و در سال جاری میلادی میزان تقاضای این کشور برای خرید محصولات فولادی ۳.۳ درصد کاهش پیدا کرده است. بنابراین پیش‌بینی می‌شود این روند نزولی همچنان در سال 2024 ادامه داشته باشد و میزان تقاضا به ۱.۷ درصد برسد.

بر اساس آمارهای منتشر شده، تولید فولاد خام در کشور چین در سال ۲۰۲۳، ۹۵۲ میلیون تن بوده است که نسبت به سال قبل‌تر آن یک و نیم درصد افزایش داشته است. آمار مربوط به صادرات فولاد در کشور چین هم ۸۳ میلیون تن برآورد شده است که نسبت به سال‌های گذشته بیشترین میزان بوده است. ولی در حال حاضر صنعت فولاد چین به خاطر دارایی‌های بدهکار، تحت فشار است و همین باعث شده تا تقاضای فولاد ساختمانی در این کشور تنها ۵۶ میلیون تن باشد. این رقم نشان از کاهش ۴.۸ درصدی تقاضا نسبت به سال گذشته دارد.

این آمارها و ارقام نشان می‌دهند که در سال 2024، مصرف فولاد در کشور چین کاهش پیدا می‌کند و بر اساس نظریه محققان MPI احتمالاً مصرف فولاد در این کشور به ۸۷۵ میلیون تن برسد. این کاهش تقاضا بر مصرف فولاد ساختمانی نیز تأثیر خواهد داشت و میزان تقاضا برای فولاد ساختمانی نیز کاهش ۴ درصدی خواهد داشت.

شیائو بانگ گو که سمت معاونت MPI را به عهده دارد، اذعان داشت، اگر بدهی‌های دولت محلی طی سه ماه آخر سال پرداخت شود و یک تریلیون یوان بدهی دولت آزاد شود. امکان حمایت از زیرساخت‌ها در سال 2024 فراهم خواهد شد. بنابراین این روش می‌تواند به جبران کمبود تقاضا بینجامد. اما اگر واقع‌بین باشیم حتی با انجام این کارها با توجه به پیش‌بینی‌های این موسسه در سال 2024 علاوه بر افت رشد اقتصادی، میزان صادرات فولاد هم در چین در مقایسه با سال قبل سیر کاهشی خواهد داشت.

پس از بررسی بازارهای جهانی درمی‌یابیم که شاخص‌های سهام در قاره آسیا به شدت رو به افزایش گذاشته‌اند و علت آن هم این است که سرمایه‌گذاران به آخر سال خوش‌بین هستند و به وعده‌های بانک مرکزی برای کاهش نرخ بهره در سال 2024 امیدوار شده‌اند.

 

قیمت نفت چه تأثیری بر بازار فولاد در سال 2024 خواهد داشت؟

قیمت نفت چه تأثیری بر بازار فولاد در سال 2024 خواهد داشت؟

قیمت نفت به‌صورت مستقیم بر افزایش و کاهش قیمت فولاد تأثیر دارد. بنابراین می‌توان گفت بازار جهانی لوله های استیل 2024 به قیمت نفت وابسته است. بر اساس گزارش‌های به دست آمده از بازار نفت در هفته‌های گذشته، افزایش شاخص نفت برنت باعث افزایش قیمت آهن‌آلات و فلزات غیر آهنی شده است. این افزایش قیمت‌ها، افزایش نرخ انرژی را هم در پی دارد. البته اوضاع اقتصادی کشور چین و رکود اقتصادی در صنعت ساختمانی این کشور هم توانسته تأثیر مستقیمی بر افزایش و کاهش میزان تقاضا و مصرف مقاطع فولادی داشته باشد. به‌عنوان‌مثال قیمت آهن‌آلاتی چون میلگرد، نوسان بسیاری را تجربه کرده است و پیش‌بینی‌های کارشناسان نشان می‌دهد که در سال 2024 کاهش تقاضا و مصرف فولاد در جهان ادامه دارد.

این نوسانات قیمت بر وضعیت بازار فولاد کشور هم تأثیر می‌گذارد. زیرا قیمت‌های جهانی می‌تواند قیمت بازار آهن در کشور ما را هم دستخوش تغییراتی کند. به همین خاطر مهم است که به قیمت روز محصولات فولادی دسترسی داشته باشیم و از تغییرات جهانی قیمت فولاد اطلاع داشته باشیم.

 

تأثیر بازار جهانی و عوامل مؤثر بر قیمت لوله استنلس استیل 2024

نوسانات لحظه‌ای موجود در بازار می‌تواند تأثیر مستقیمی بر قیمت لوله استنلس استیل داشته باشد. البته علاوه بر نوسانات بازار، عوامل دیگری مانند ضخامت آلیاژ، برند تولید کننده، گرید استنلس استیل، قطر خروجی لوله‌ها، مشخصات و سایز لوله نیز روی قیمت نهایی آن تأثیر دارد. به‌طورکلی عواملی که باعث سقوط و افزایش قیمت لوله‌های استیل می‌شوند عبارت‌اند از:

میزان عرضه و تقاضا

با افزایش پیدا کردن میزان عرضه و تقاضا در بازار، قیمت لوله های استیل هم تغییر می‌کند. اگر میزان تقاضا برای خرید، بیشتر از میزان عرضه و تولید این مقاطع فولادی باشد، قیمت محصولات افزایش پیدا خواهد کرد.

 

قیمت مواد اولیه

خرید مواد اولیه با قیمت‌های بالا باعث می‌شود تا مقاطع تولیدی نیز گران‌تر باشند.

 

نوسان ارزش ارز

تغییر نرخ ارز تأثیر مستقیمی در تجارت بین‌المللی و قیمت مقاطع فولادی دارد. بنابراین بازار جهانی لوله های استیل 2024 به‌صورت مستقیم به نرخ ارز وابسته است.

 

شرایط اقتصادی کشور

اگر کشور ما دچار مشکلاتی مانند رکود اقتصادی باشد. رونق اقتصادی کشور نیز کاهش پیدا می‌کند و این مسئله باعث کاهش قیمت لوله های استیل هم می‌شود.

 

کلام پایانی

توجه داشته باشید که بازار جهانی لوله های استیل 2024 به عوامل متعددی بستگی دارد. بنابراین زمان خرید لوله استیل باید ابتدا استعلام قیمت 02167138 بگیرید و از کارشناسانی که در این زمینه تجربه و تخصص دارند، مشاوره بگیرید.

به این مقاله امتیاز دهید
تیم تولید محتوا