راهنمای کامل انواع لوله کشی ساختمان

انواع لوله کشی ساختمان

استفاده از لوله ها از گذشته تا به حال نقشی اساسی در صنعت ساخت و ساز داشته است. لوله کشی بخشی از تاسیسات ساختمان بوده و در اصل از ضرورت های آن است. بدون اجرای لوله کشی اصولی و استاندارد، زندگی در آن ساختمان غیر ممکن خواهد بود. لوله کشی کاری تخصصی و فنی است که حتما باید توسط افراد ماهر در این زمینه انجام شود. اگر می خواهید در مورد انواع لوله کشی ساختمان اطلاعات به دست آورید، با ما همراه باشید.

کاربرد انواع لوله کشی ساختمان چیست؟

انواع مختلفی از لوله ها در ساختمان سازی به کار می روند که از مهم ترین آن ها می توان به لوله های پلاستیکی یا فلزی اشاره کرد. لوله کشی آب، برق، گاز و فاضلاب از انواع لوله کشی های ساختمانی هستند. تفاوتی ندارد ساختمان شما از چه نوع باشد؛ در هر صورت به اجرای انواع این موارد نیاز است.

سال ها قبل از لوله های سربی برای ساختمان سازی استفاده می شد، اما کارایی و بازدهی لوله های امروزی بسیار بهتر است. لوله کشی در تاسیسات ساختمانی معمولا داخل و بیرون ساختمان انجام می شود. آبرسانی به فضای آشپزخانه، تاسیسات موتورخانه، لوله کشی آب سرد و گرم، سیستم لوله کشی، سرویس بهداشتی و حمام از مهم ترین بخش هایی است که در زمان لوله کشی یک ساختمان نباید از یاد برد.

بررسی انواع لوله کشی ساختمانی

انواع مختلف لوله کشی های گفته شده مزایا و معایب خود را داشته و با توجه به کاربردشان در بخش های مختلفی مورد استفاده قرار می گیرند. در ادامه خصوصیات هر یک از این انواع را بررسی کرده ایم:

1- لوله کشی آب

لوله کشی آب پیش تر به صورت روکار یا همان انشعابی و با استفاده از لوله های فلزی انجام می شد. با گذشت زمان و به دنبال فرسودگی و زنگ زدن فلزات، لوله کشی آب به روش توکار جایگزین روش قبلی شد. در این شیوه، دیگر بحث نشت آب و نیاز به بازسازی و ترمیم مجدد مطرح نیست.

2- لوله کشی فاضلاب

فاضلاب دو دسته کلی سبک و سنگین را شامل می شود که نوع لوله استفاده شده برای هر کدام با هم متفاوت است. برای حمل فاضلاب سنگین اغلب از لوله هایی با قطر و شیب بیشتر استفاده می شود، در حالی که فاضلاب کف سرویس بهداشتی منازل در دسته فاضلاب سبک قرار دارد.

3- لوله کشی گاز

از حساس ترین انواع لوله کشی ساختمان باید لوله کشی گاز را نام برد که نهایت دقت و تمرکز در اجرای آن نیاز است. لوله کشی این چنینی به دو روش توکار و روکار و با استفاده از لوله های گازی انجام می شود و خبر خوب این است که گاز طبیعی در ساختمان را در دسترس اهالی آن قرار می دهد.

اگر قیمت این محصول را با سایر محصولات موجود در بازار مقایسه کنیم، متوجه به صرفه بودن آن می شویم. ضمنا با توجه به نوع آب و هوای منطقه می توان از انواع لوله های فولادی یا حتی غیر فولادی برای لوله کشی گاز بهره برد که رایج ترین آن ها استفاده از روش توکار با لوله های فولادی یا فلزی است.


4- لوله کشی برق

این شیوه از لوله کشی برای عدم ارتباط سیم های برق با مصالح ساختمانی استفاده شده و از پوسیدگی آن ها جلوگیری به عمل می آورد. به عبارتی، لوله کشی برق برای جلوگیری از خراشیده شدن سیم ها بوده و مانع از جرقه زدن و آتش سوزی آن ها می شود. از جمله لوله های قابل استفاده در این روش می توان پلی اتیلن، خرطومی، پلاستیکی و فلزی را نام برد که برای اجرای تمام آن ها باید براساس نقشه مهندسی مناسب توسط فردی با تجربه استفاده شود.

5- لوله کشی آب باران

یکی دیگر از انواع لوله کشی ساختمان، برای جمع آوری و هدایت آب باران بوده و کاربردهای زیادی در بسیاری از ساختمان ها دارد. لوله هایی که به طور ویژه برای این منظور به وجود می آیند، نباید به داخل شبکه فاضلاب خانگی تخلیه گردند. چاه های جاذبی برای این کار در نظر گرفته شده است که هدایت از این طریق صورت می گیرد.

6- لوله کشی پکیج و شوفاژ

در نهایت باید لوله کشی پکیج اشاره کنیم که سه دسته مختلط، با برگشت مستقیم و معکوس را شامل شده و هر یک کاربردهای به خصوصی دارند. فراموش نکنید مسیر حرکت لوله های پکیج و شوفاژ باید به درستی برگزیده شوند که این امر بهبود گرمایش محیط و دسترسی راحت تر به لوله ها برای تعمیر و هواگیری را به دنبال دارد.

قیمت لوله کشی ساختمان چقدر است


قیمت لوله کشی ساختمان چقدر است؟

قیمت انواع لوله کشی ساختمان به عوامل مختلفی مانند متراژ، نوع لوله، دستمزد لوله کشی، معماری ساختمان و همچنین تجهیزات مورد نظر برای اجرای این کار بستگی دارد. این کار حتما باید با استفاده از نقشه های مهندسی و توسط فردی ماهر انجام گیرد، در غیر این صورت خطراتی را در ادامه برای اهالی ساختمان در پی خواهد داشت.

به این مقاله امتیاز دهید
تیم تولید محتوا