تفاوت ورق استیل آستنیتی با ورق استیل مارتنزیتی

ورق استیل آستنیتی با ورق استیل مارتنزیتی

همان طور که می دانید، ورق استیل تفاوت های گسترده ای با هم دارند تا مشتریان بتوانند براساس نیاز خود آن ها را خریداری نمایند. دو نوع آستنیتی و مارتنزیتی از مهم ترین مدل های ورق استیل هستند و آمارها نشان می دهد فروش آن ها به خاطر ساختار مقاوم تر و دوام بیشتر نسبت به سایر مدل ها بیشتر است. اگر می خواهید از تفاوت ورق استیل آستنیتی با ورق استیل مارتنزیتی بدانید، ادامه این مطلب را از دست ندهید.

ورق استیل چیست؟

برای بررسی تفاوت ورق استیل آستنیتی با ورق استیل مارتنزیتی، ابتدا بد نیست ببینیم خود ورق استیل چیست. آلیاژ این ورق ها از آهن، کروم و کربن تشکیل شده و وجود آن ها در فولادهای ضد زنگ می تواند مقدار مقاومت نسبت به خوردگی فلز را تا حد زیادی بیشتر کند.

با اضافه شدن عنصر دیگری نظیر نیکل، هم مقاومت به خوردگی و هم مقاومت به حرارت در این محصول افزایش پیدا کرده است. نیکل از خانواده فلزات گران قیمت است که باعث افزایش کیفیت و بهره وری ورق های استیل می شود. حال دو مدل مهم از انواع ورق استیل یعنی آستنیتی و مارتنزیتی را داریم که در ادامه به هر کدام اشاره می شود.

1- ورق استیل آستنیتی

یکی از پر کاربردترین فولادهای ضد زنگ نه تنها در ایران، بلکه در تمام کشورهای جهان را شامل می شود که حداقل 16 درصد کروم و 8 درصد نیکل را در خود دارد. در مقایسه با دیگر فولادهای ضد زنگ، مقاومت این محصول در مقابل خوردگی و حرارت بی نظیر است و شاید تا سال های بعدی هم محصولی روی دست آن دیده نشود.

با توجه به ساختار و نوع تولید آن در ابتدا، از آن برای دماهای پایین استفاده می شود که کاربردهایی مانند ساخت وسایل خانه و دکوراسیون و صنایع گوناگون نظیر ساختمان سازی را دارد. ورق های آستنیتی دو سری 300 و 200 را شامل می شوند که گرید 304 و 316 از محبوب ترین ها در بازار هستند.

این یک تفاوت ورق استیل آستنیتی با ورق استیل مارتنزیتی مهم را رقم زده است. در این بین ورق استیل نسوز 310 بیشترین قیمت را در میان سایر انواع به خود اختصاص داده که دلیل آن را باید میزان بالای نیکل عنوان کرد.

2- ورق استیل مارتنزیتی

برخلاف مدل قبلی، ورق استیل مارتنزیتی، ترکیباتی شامل عناصر کربن، آهن و کروم را در خود جای داده است. همین باعث مقاومت فراوان این ورق در مقابل خوردگی و حرارت شده است. نیکل در این فولاد به کار نرفته است و از این رو برای عملیات سخت از آن بهره می برند؛ درست برعکس ورق های آستنیتی که استفاده های نرم تر را شامل می شد.

کروم عنصر اصلی ترکیبات ورق استنلس استیل است که بازه 11 تا 18 درصد را برای آن به کار می برند. همین موضوع سبب استحکام، سختی و مقاومت بالای این ورق شده است. البته مارتنزیتی ها برخلاف دیگر فولاد ها مقاومت چندانی در مقابل خوردگی ندارند. با این حال به خاطر استحکام سطحی و انعطاف پذیری برای ساخت شیرآلات، ابزارآلات و قاشق و چنگال به سراغ آن ها می روند.

میزان کربن در این ورق ها نیز باید به حد استاندارد باشد که از انواع دیگر ورق ها بیشتر است. در سوی دیگر میزان کروم زیادی برای این ورق در نظر گرفته نشده است. از معروف ترین گریدهای ورق استیل مارتنزیتی شاید بتوان 410 و 420 را نام برد که تقاضا برای خریدشان بیشتر از سایر موارد است.

 

مقاومت برشی کدام ورق استیل بیشتر است؟

مقاومت برشی کدام ورق استیل بیشتر است؟

بحث مقاومت برشی می تواند تعیین کننده یک تفاوت ورق استیل آستنیتی با ورق استیل مارتنزیتی باشد. با توجه به داده های در دسترس قرار گرفته، مقاومت برشی فولادهای آستنیتی آنیل شده برابر با 65 الی 70 درصد میزان مقاومت کششی نهایی آن ها است.

این عدد برای فولادهای کربنی تقریبا 55 تا 60 درصد را شامل می شود. از این رو برش آلیاژهای ضد زنگ به نیروی بیشتر و تجهیزات سنگین تری نسبت به برش فولادهای کربنی با ضخامت برابر نیاز خواهد داشت. بنابراین باید به مقاطع پرس و قالب مستحکم آن اهمیت فراوانی داد.

جمع بندی

ورق استیل آستنیتی برعکس ورق های مارتنزیتی و فریتی خاصیت مغناطیسی در خود ندارند. همچنین این فولاد با عملکرد ضد زنگ خود، مقاومت به خوردگی بیشتری نسبت به گروه های دیگر دارد. تفاوت ورق استیل آستنیتی با ورق استیل مارتنزیتی به همین جا ختم نشده و ترکیب شیمیایی را هم باید مد نظر داشت.

استنلس استیل های آستنیتی 8 تا 22 درصد نیکل را در خود دارند، در شرایطی که گروه های دیگر فاقد این عنصر هستند. این یکی از دلایل بالاتر بودن قیمت فولاد آستنیتی نسبت به انواع دیگر است. با این وجود تمام این ورق ها در فروشگاه ما با قیمت مناسبی در دسترس قرار می گیرند که برای استعلام قیمت می توانید همین حالا با کارشناسان ما در تماس باشید.

به این مقاله امتیاز دهید
تیم تولید محتوا