رول ورق استیل

رول ورق استیل

رول ورق استیل ، یکی از انواع محصولات فولادی است که به علت آلیاژ به کار رفته در آن، خواص مکانیکی متفاوتی در مقایسه با سایر ورق ها دارد. ورق استیل، ورق تولید شده برپایه آهن است که از ترکیب با سایر عناصر ساخته می شود. مواد اصلی تشکیل دهنده این ورق آهن، کربن و کروم است. با ما در ادامه این مطلب همراه باشید تا با ورق استیل بیشتر آشنا شوید.

ویژگی های ورق استیل کدامند؟

ورق استیل از جمله محصولات فلزی پر کاربرد بر پایه آهن و کربن است که ویژگی های فیزیکی و شیمیایی خاص خود را دارد. مهمترین ویژگی های ورق استیل موارد زیر است:

  • ظاهری جذاب و زیبا
  • امکان جوشکاری
  • مقاومت زیاد در برابر حرارت و فشار
  • قابلیت انعطاف پذیری بالا و مناسب در ساخت تجهیزات و قطعات مختلف
  • مقاومت بالا در برابر خوردگی و زنگ زدگی به علت داشتن آهن و کربن در ترکیب خود

انواع رول ورق استیل کدامند؟

ورق استیل از مهمترین مواد اولیه استفاده شده در صنایع مختلف مثل ساختمان سازی، خودرو سازی، صنایع دریایی و صنایع نفت و گاز است؛ در نتیجه آشنایی با انواع آن به شما در زمان خرید کمک می کند تا رول استیل مناسب خود را خریداری کنید. انواع ورق استیل عبارتند از:

ورق استیل بگیر

ترکیبات استیل بگیر یا مگنتیت شامل اکسید آهن و سایر فلزات مثل منگنز، نیکل و کبالت است. این نوع ورق استیل خاصیت مغناطیسی خوبی دارد و جذب آهنربا می شود. رول های استیل بگیر به سه گروه استیل ۴۱۰، استیل ۴۲۰ و استیل ۴۳۰ تقسیم بندی می شوند.

به علت خاصیت مغناطیسی، این استیل در بسیاری از صنایع از جمله تولید آلیاژهای فولادی، تولید موتورهای الکتریکی، تولید مگنت های دائمی و صنعت مغناطیس سازی مورد استفاده قرار می گیرد.

ورق استیل بگیر دارای خصوصیات برتری نظیر مقاومت زیاد در برابر خوردگی، زنگ زدگی، حرارت و فشار بالاست؛ همچنین این ورق دارای ظاهری جذاب و زیبا بوده که می توان از آن در صنایع مختلف مثل تزئینات داخلی و خارجی ساختمان ها بهره برد.

ورق استیل نگیر

رول ورق استیل نگیر یا همان ورق دافع آهنربا، نوعی ورق فلزی است که جذب آهنربا نمی شود و به اصطلاح نگیر است. استفاده از عناصر کروم و نیکل در متریال اولیه فولادهای ضد زنگ، سبب ایجاد این خاصیت می شود که در استیل های سری ۳۰۰ مثل استیل ۳۰۴ یا استیل ۳۱۶ وجود دارد.

این ورق ها در صنایع مختلف مثل اتاق های فرکانس، ساختمان ها و کابینت های الکترونیکی مورد استفاده قرار می گیرند؛ در حقیقت ورق های استیل به علت داشت خواص ضد آهنربا، مانع از ورود امواج مغناطیسی به درون فضاهای محافظت شده می شوند.

 

 

تفاوت رول ورق استیل بگیر با ورق استیل نگیر چیست؟

ورق استیل بگیر و ورق استیل نگیر، دو نوع ورق استیلی هستند که در کاربردهای مختلف از آن ها استفاده می شود. تفاوت اصلی بین این دو نوع ورق استیل، در ترکیبات، روش تولید و کاربرد آن ها است. معمولا ورق استیل بگیر به صورت یکپارچه و بدون درز تولید می شود و برای کاربردهایی مانند ساخت سازه های فلزی که به مقاومت بالا در برابر فشار و وزن دارند، مناسب است.

روش تولید استیل نگیر پیچیده تر بوده و معمولا دارای درز و اتصالات جوشکاری در سطح خود است. این نوع ورق استیل برای کاربردهایی که نیاز به انعطاف پذیری دارند، استفاده می شود. از دیگر تفاوت های این ورق ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مقاومت استیل نگیر بیشتر است.
  • استیل بگیر نسوز است.
  • استیل بگیر کاربردی تر است.
  • قیمت خرید استیل بگیر کمتر است.

استانداردهای رول ورق استیل

 

استانداردهای رول ورق استیل چیست؟

استانداردهای ورق استیل به عنوان مشخصات فنی، شامل مجموعه ای از الزامات شیمیایی، فیزیکی و مکانیکی است که برای تولید ورق استیل باید رعایت شوند. هم اکنون استانداردهای مختلفی برای ورق استیل در سطح جهان تعریف شده است؛ به عنوان مثال می توان به استانداردهای EN ، JIS ، ASTM و DIN اشاره کرد.

این استانداردها شامل مشخصاتی نظیر ضخامت، عرض، طول، ویژگی های مکانیکی و شیمیایی هستند. ورق های استیل با توجه به ویژگی هایی که دارند در صنایع مختلف از آن ها استفاده می شود؛ به همین دلیل باید در این ورق ها به صورت کامل از استانداردها پیروی شود تا بتوان از خواص آن بهره مند شد.

جمع بندی

ما در این مطلب به معرفی انواع رول ورق استیل پرداختیم. همانطور که متوجه شدید به دلیل کاربردهای مختلف ورق استیل، حجم استفاده از آن در بین مصرف کنندگان زیاد است. با توجه به مقدار عناصر استفاده شده در ورق استیل، سختی و شکل پذیری آن مشخص می شود.

ذکر این نکته حائز اهمیت است که در کارخانه ها، آزمایشگاه ها و تمام مکان هایی که با اسیدها سر و کار دارند، بدون شک ورق استیل یکی از بهترین گزینه ها برای ساخت ماشین آلات صنعتی و ابزار آلات آزمایشگاهی است.

به این مقاله امتیاز دهید
تیم تولید محتوا